Hjelp jeg har blitt feit!

Nei da, jeg har ikke blitt det men jeg har lagt på meg og jeg kjenner at det gjør noe med både humøret og formen. Nei, det er ikke mye og nei det er ikke helsskadelig på noen måte. Ikke enda i hvertfall. Men vekta har gått opp noen kg og jeg kjenner at jeg har lavere energi, litt smått vondt i armer og litt slik. Og det vil jeg gjøre noe med. Jeg har lagt om kosten mer bevisst, igjen. Det er mye her angående mat siden Ravn går på veldig streng diett og mat har blitt noe jeg bruker enormt mye tid og krefter på, det er mye frustrasjoner og mye følelser. Klart det gjør noe med meg. Jeg spiser fortvekk det jeg lager til han, som er mye hvete og raske karbohydrater. Det gikk greit en stund, men så begynner magen å slå seg vrang og kroppen skriker etter mer sukker. Fra å være litt sukkerhungrig rett før mensen har det brått blitt 14 dager hvor jeg kjenner  at jeg kan trøkke i meg ukritiske mengder med søtt og fett. Klart det gjør noe med meg, både fysisk og psykisk, det sier seg selv. Men nok er nok. Jeg har lagt opp et mild form for lavkarbo som både smaker godt og gjør godt. Jeg kommer ikke til å være veldig striks, men styre unna hvetemel og sukker i den første tiden, særlig. Jeg unner meg litt mørk sjokolade innimellom, men kjenner at det ikke er noe poeng å overdrive.

Andre grepet jeg tar er å stuper ut i er pilates i 4 uker og lurer du på hvordan jeg får det til med tid? Jeg trener hjemme og jeg gjør det via denne siden og jeg mener det ikke lenger finnes unskylinger for å ikke trene. Mange klager over tidsnød og dropper treningen av den grunn. For noen er det et poeng at de må ut for å klare å trene, men når det ikke strekker til med tid, er hjemmetrening en fult brukenes måte å holde seg i form på. I dette opplegget er det lagt opp til at du er nybegynner, så det vil tas gradvis og det er faktisk ganske fort unnagjort, selvom det vil merkes i kroppen. Det ER skikkelig trening og det er tungt og det vil være tøft, men du og jeg vil ganske raskt merke effekten av at det fungerer. Er du med? Jeg kan mye om kosthold, så trenger du konkret tilbakemeldinger på det, så ta gjerne kontakt, jeg hjelper gjerne. Det hadde vært gøy om noen hang seg på samme program og en kunne fortelle om utfordringer, gleder og fremgang. Jeg merker i hvertfall at det er motiverende at flere er med på slike prosjekter. Og ja, jeg elsker prosjekter, det har noe med å sette seg helt konkre målsettinger og vite mentalt at dette er det jeg gjør og legger merke til effekt, frustrasjoner, gleder, forbedring, slit osv osv. Det er fint å være i dialog om alt slik. Har du lenge tenkt tanken men ikke klart å gjennomføre? Hiv deg med da vel :) Kan hende jeg blogger litt oftere om dette,side det er så konkret og relativt lett å måle.

Jeg vet at jeg ikke alltid får trent i helgene så det kan hende det blir mer enn 4 uker, for meg er poenget å komme igjenom hele programmet, om jeg bruker 5-6 uker er ikke så viktig. Jeg har faktisk veldig lenge hatt et indre bilde av meg selv som sikkelig fit og veltrent. Ofte har jeg stusset fælt på hvor det kommer i fra. Jeg har i grunn ikke noe behov for å få synlige muskler eller noe typisk veltrent kropp, men kanskje det er bare et indre bilde på en sterk og sunn kropp? Uansett, jeg velger å skrive om det, fordi det forplikter da. Så får jeg se hvor dette fører meg. Det er gøy med prosjekter, jeg liker å forplikte meg, jeg liker å forske og kjenne på hva som skjer i slike prosesser. Ønsk meg gjerne lykke til og vil du være med, så heng på :)

6 kommentarer

Balanse

29.01.2014 kl.17:38

Har man tid til å være på Facebook så har man også tid til hjemmetrening ;)

Lykke til!

Katrine

29.01.2014 kl.17:49

Balanse: det var noe i det :) Tusen takk!

heleneslilleboble

30.01.2014 kl.12:29

I'm in!

Likevel kjenner jeg meg avskrekket av overskriften din ;) Også må vi huske på at det er jo ikke kiloene som teller, men mengden fett. Hvis du gjennomfører dette vil nok muskelmassen øke, uansett hvordan man ser på det. Det betyr jo økt vekt uansett, da fett veier mindre enn muskler.

Katrine

30.01.2014 kl.12:45

heleneslilleboble: Overskriften er utelukkende for å fenge :D En liten wake up for å gjøre et poeng ut av nettopp det du sier. Jeg tror ikke jeg nevner at jeg har noe mål om å bli tynn.. God helse, energi og overskudd er fokuset. Og alt starter ett sted, ingen våkner opp en dag og er overvektige. Så jeg tar fatt nå og er ellers helt enig med deg :) Lykke til med prosjekter selv og du er jo sterk som bare fy, så det blir tøffer for meg enn deg ;)

heleneslilleboble

30.01.2014 kl.13:38

haha, sterk som fy er å overdrive:P For jeg høster goder av mine yngre dager enda:P Jeg har liten utholdelse så ser for meg at det blir tungt!

Jeg regna med det, likevel så synes jeg det er litt viktig å påpeke innimellom. For det er , som vi er enige om, alt for mye fokus på vekt og å være tynn. å være tynn betyr hverken god helse eller at man er i god form. Faktisk, når man passerer overgangsalderen og nærmer seg de eldres rekker er det anbefalt å ha bmi på 27 istedefor 24 for å ha noe å ta av når sykdom intreffer. det betyr jo ikke at man skal la seg forfalle, bare at det er viktig å ikke være marginalt tynn i den aldergruppen. for hvis du blir syk og har noen sunne kilo ekstra så blir det lettere for kroppen å hente seg inn igjen. jo større muskler du har jo lengre tid tar det før du ikke kan gå også. ( muskelsvinn kan påvises i stor grad etter 4 dager sengeliggende).. så det er mye som spiller inn for god helse senere i livet!

Bedre helse og mulighet for å holde ut i helsevesenet i 40 - 50 år til er greia her. resten er ikke så farlig.

Katrine

30.01.2014 kl.13:39

heleneslilleboble: amen!

Skriv en ny kommentar

Katrine

Katrine

34, Nesodden

Livet endres hele tiden, men takknemlighet, trening og livsglede er alltid med meg. Jeg tror på å ta ansvar for eget liv og lykke. Mamma, kollega, kone, venn og Katrine. Jeg har mye erfaring som pårørende og bloggen vil i perioder handle mye om det. Men trening og generelt refleksjoner over livet vil du også finne her.

Kategorier

Arkiv

hits