Kropp, helse, trening og ferie, ja det går an, det også :)

Jeg har hatt en uke fri og noen ganger er det skikkelig godt å gå helt inn for å ta vare på seg selv og kroppen. Så du er advart, dette er egoinnlegg med fokus på kosthold og trening :)  I fjor hadde jeg en ukes grønnsaksjuice-faste, det vil si at jeg levde på grønnsaksjuice med chia-frø, samt smoothies og ellers urtete og vann. Etter en ganske tøff oppstart etter fasten bestemte jeg meg for en litt annen variant i år. Denne gangen ble det varm vegetarsuppe en gang om dagen, grønnsaksjuice med chia, urte-te med cocosa og sitronvann. Det var bare et par smoothier denne gangen og dermed betraktelig mindre fruktsukker. Kokosmelk ble også flittig brukt. Jeg trente hver dag og det ganske lange og intense økter med pilates. Energinivået var overraskende høyt og jeg orket mye mer denne gangen og hadde dager hvor jeg fint kunne ha trent mer.  Vekten raste IKKE ned denne gangen heller og jeg ser at kroppen min er utrolig stabil i så måte. Siden i fjor har jeg gått ned ca 3 kg og vekta har lagt seg pent på 60-62 kg, noe som er helt ok for min høyde, (og fortsatt 10kg mer enn det jeg var på mitt slankeste, men tilbake ditt vil jeg ikke)  Det jeg merker er så klart at kroppen ellers endrer seg ganske raskt. Magen og midjen er smalere og sterkere, lårene har fått mer fasong, huden på baken og lårene er mye strammere og finere (bye bye til appelsinhuden!!) Til og med å armene ser jeg endringer! Jeg merker også at  jeg gjør pilatesøvelsene mer presise og jeg er mye sterkere generelt i hele kroppen. Etter en times økt, merker jeg at den fint kunne vært lenger! Wow, hvor kult er ikke det da. Drømmen er å stå opp tidelig og trene en halvtimes tid på morgenkvisten og en time på ettermiddagen. Men akkurat nå har jeg barn som våkner tidlig nok som det er, så det får vente, enn så lenge. 

I fasteperioden har jeg denne gangen valgt å drikke litt kaffe, av den enkle grunn at det er godt og jeg kjente at jeg orker ikke veldig strengt regime. Den ene kaffen ble dagens kos og den ble ofte inntatt på en av byens kafèer. Jeg har blitt glad i Espresso House nede ved Klingenberg. Nytt, stort sted med nydelig kaffe. Litt melk i kaffen unnet jeg meg også, men ellers har jeg vært så og si veganer i en uke nå. Fordelen med å ha et litt mindre strengt opplegg er at nå som jeg er hjemme igjen, kjenner jeg at jeg fint kan fortsette med mye juice og suppe, samt bare vegetarmat. Kroppen fikk litt sjokk da jeg spiste fast føde i i går, det var hjemmelagde chia-knekkebrød med havre, men det satte i gang systemet fint og det føltes fint i kroppen i dag morges. Nå har jeg spist stekt sopp og grønnkål., samt gulerot og kålrotstappe, med litt fløte og smør. Så får vi se hvordan det føles etterhvert. Jeg er alt ganske vàr og sensitiv i kroppen, så det er faktisk utrolig godt å spise lett mat og mat som er most/flytende. Det gir en egen ro og får fordøyelsen til å slappe av litt. Det føles utrolig godt å bare lytte til kroppen og spise det jeg kjenner jeg har lyst på. Litt påskegodt har det også blitt etter jeg kom hjem, men sukkerkvota fylles raskt opp, så det er ikke store mengdene. Og ja, jeg eter sauerkraut (skikkelig melkesyregjæret surkål), jadda, vet det høres blæ ut, men jeg elsker det! Bra for magen og en utrolig billig og grei måte å få i seg gode melkesyrebakterier på. Ellers tåler jeg meireriprodukter i moderate mengder, så både litt melk, fløte og smør unner jeg meg i små mengder. Egg og samt andre typer melkeprodukter styrer jeg unna, siden det føles ikke alltid like bra i kroppen. Egg har jeg faktisk kjent en periode at jeg ikke tåler så mye av. Jeg bruker det stort sett bare i blomkålpaien, ellers har jeg ikke så lyst på det. Avocado er er også ok i moderate mengder. Akkurat nå er jeg dilla på verdens enkleste guacamole med 4 cherrytomater, en avocado, litt vårløk, fersk bladpersille og fersk koriander, fres alt sammen med en stavmikser. Smaker supert på hjemmelagde knekkebrød. (Knekkebrødene lages enkelt: Legg ønsket mengde chia-frø i vann, la de svelle, gjerne natten over. Rør i litt havregryn, ha i litt havsalt og ev. litt urter. Smør utover bakepapir, stek på 150 grader til de er stive, ta de av papiret, og snu de, slik at de stekes skikkelig på andre siden også.) Som du ser, superenkel og supersunn mat. Jeg har savnet kreativitet og overskudd i matlagingen og det kjennes godt nå som solen og varmen har kommet, å leve lettere og uten kjøtt. Jeg tviler sterkt på at jeg forblir vegetarianer, men igjen, jeg lar kroppen styre litt og tar en dag om gangen. Så lenge det føles bra, spiser jeg lett og med mye grønnsaker i ulike varianter. 

Det er både godt og litt fascinerende å kjenne på hvor langt jeg har kommet på disse tre årene med sykdom hos Ravn. Jeg har gått fra bunnløs fortvilelse, via håp og mismot, til å komme ditt at jeg kjenner at livet er godt. Å vite at jeg kan forme mitt eget liv, min egen helse og mitt eget overskudd, føles utrolig bra. Jeg har aldri vært i bedre form enn nå, aldri vært sterkere, tålt mer, hatt det bedre i kroppen og i hodet, som akkurat nå. Det har vært en lang vei, en prosess som har utslettet alt av forestillinger og bilder på hvordan jeg trodde livet skulle være. Alt jeg har stått for, alt jeg har ment, trodd var sant, alt har blitt snudd opp ned, gang etter gang. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måtte gi slipp på en gitt forestilling, alle tanker, forhåpninger, frykter og angster. Alt måtte jeg la gå, gi slipp på, slutte å kjempe i mot. På et tidspunkt var jeg helt totalt knust, jeg hadde ikke lenger noen formening om livet, annet at jeg pustet og de jeg elsket pustet. Alt annet ble irrelevant og to timer frem i tid var fremtiden. Fra øyeblikk, til øyeblikk måtte jeg ha tillit til at jeg pustet, nå. Akkurat her. Men noe skjer i slike prosesser. Jeg vet det er en klisjé, men jeg har kommet meg gjennom "dødsskyggens dal". Det er ikke bare vår der ute i verden, jeg erfarer en ny vår i meg selv. Med fornyet trygghet, med en ny optimisme og glede, ser jeg at livet har så mye vakkert å by på. Jeg er stadig mindre redd og merket at livet bygges stadig mer på kjærlighet, til meg selv og de jeg omgås. Jeg er mer ærlig, trygg og rolig, både innover i meg selv, men også til de jeg omgås. Å trene og ta bedre vare på kroppen har kommet som en naturlig progresjon for den prosessen jeg har stått i de siste årene. Det føles godt å fylle livet med god helse, overskudd, sunnhet og liv. Alt blir lettere når min kropp fungerer optimalt. Og vet du, jeg blir både rørt og utrolig inspirert av dere der ute som har spurt om hva jeg gjør og som har startet opp. Takk for engasjementet, takk for at dere også vil holde fokus på helse og overskudd. 

I dag satt jeg to timer i solen og bare nøt at det var varmt nok til å sitte i korte ermer, og bare tær.. Latter, barn som leker, blå himmel og sol i øynene. Slik gjør meg lykkelig, sånn fra innsiden. Den siste vinterkulden slipper langsomt tak og jeg kjenner på hvor takknemlig jeg er som har det så godt. God påske til dere alle og nyt soldagene! 

3 kommentarer

Helene

19.04.2014 kl.19:19

Så deilig å høre at du har hatt en herlig ferie! Og stolt av deg for å opprettholde trening! Påskeuken for min del har vært veldig slapp, da jeg har hatt 40 timer natt denne uken, noe som kjennes ut som dobbelt så mye nettopp fordi det går så uendelig mye tid med og fordi det er tungt. Dette kom rett etter 50 timer i løpet av en uke, uka før.. jeg regner fredag til fredager fordi det er sånn jeg jobber. Så i går etter endt vakt hadde jeg ett maraton med soving, og startet opp igjen med en drøy times gåtur i middels tempo, imponert over meg selv for å ikke ha latt meg stoppe av regn.

På en time går jeg ca 4,5 - 5 km så fornøyd med det! :D Jeg var tross alt innom posthuset også:P Jeg forsøker å være aktiv selv om jeg ikke hadde ork til å trene skikkelig i dag. variert byterreng ( asfalt i varierende grad helling) gir øvelse for kondisjonen også.

Jeg ser jeg klarer 2-3 økter i uka når jeg ikke jobber for mye ekstra! Så da må de telle skikkelig;)

Hvordan man velger å spise må jo være helt opp til kroppen, som du og sier. Det er jo en veldig fin øvelse i å lytte til kroppens signaler.

og Gratulerer med å ha kommet så langt at du på nytt kan føle ren lykke! klemmepå

Katrine

19.04.2014 kl.19:21

Helene: takk for at du leser og deler av egne erfaringer. God klem

Helene

19.04.2014 kl.20:17

Når du deler, så blir det ho fint å dele med!^^

Skriv en ny kommentar

Katrine

Katrine

34, Nesodden

Livet endres hele tiden, men takknemlighet, trening og livsglede er alltid med meg. Jeg tror på å ta ansvar for eget liv og lykke. Mamma, kollega, kone, venn og Katrine. Jeg har mye erfaring som pårørende og bloggen vil i perioder handle mye om det. Men trening og generelt refleksjoner over livet vil du også finne her.

Kategorier

Arkiv

hits