Hva motiverer deg?

 

I don't believe you have to be better than everybody else. I believe you have to be better than you ever thought you could be.

Ken Venturi



Selv om det har vært en litt tung tid ganske nøyaktig tre måneder etter jeg begynte å trene, er jeg fortsatt godt motivert til å fortsette. Hvorfor det? Jo, grunnene blir stadig flere. Basic-motivasjonen er det psykiske og mentale overskuddet som kommer helt akutt etter en treningsøkt. Jeg vet at det kommer og derfor tvinger jeg meg (noen ganger må det rent tvang til, ikke så ofte, men det skjer) til å gjennomføre treningsøkten. Etter bare få minutter kjenner jeg at overskuddet kommer sigende, til tross for at kroppen kan føles tung og umotivert. Etter en time er jeg go-sliten og hodet er klart, stille og tanketomt. Ofte kan jeg kjenne at latteren sitter mer løst, alt av hodepiner er borte (husk å drikk nok!) og kroppen føles bra og mye mindre tung og dorsk enn før trening. Opplevelsen av å være i kroppen, her og nå er også en god motivasjon. Opplevelsen å være "hjemme" hos seg selv, inn i muskler, sener og kjøtt er noe helt særegent og det føles bra og alt som føles bra er god motivasjon.Nikko og jeg trener sammen og det er også en enormt god motivasjon! Det er gøy å ha en treningskamerat og dele erfaringer og praktisk hjelpe hverandre til å få gjennomført øvelsene mest mulig riktig. Det er gøy å se resultat og vi vet begge hvor slitsomt og gøy det er. Jeg kan anbefale på det varmeste å gjøre slikt sammen om du har en partner. Det er noe helt grunnleggende som kan falle på plass i et forhold gjennom det å trene sammen. Min erfaring er at når årene går, er det viktig å finne felles interesser og felles grunnlag for noe dere begge brenner for. Både Nikko og jeg har en del tid for oss selv, utenfor hjemmet og det er også viktig og riktig, men felles aktiviteter er fantastisk. Vi mediterer sammen også, på kvelden, for å roe ned og hente oss inn etter lange og hektiske dager. Vi sover bedre, begge to. Anbefales. Klart kropp er en motivasjon, men først og fremst er det bonus. Men la oss snakke om kropp og forming av kropp som motivasjon. Det er direkte morsomt å se at lår og bein (som jeg har hatt masse komplekser for i barne og ungdomstiden) faktisk kan formes, strammes og få tydelige muskler. Ja, det er moro! Det er moro å se at jeg får flat mage igjen, at det ikke lenger er "ungjentemagen" men faktisk mammamagen som får seg en real oppstrammer. Armene har begynt å få så smått tydeligere muskler og bakenden er åpenbart mer formet. Men vet du, det ER faktisk bonus! Jeg trives med å se bra ut, men den virkelig motivasjonen her, er at jeg er _helt_ smertefri, jeg er sterk til å bære og løfte mine egne barn, varene på jobb og husvasken går som en lek. Jeg merker at når jeg beveger meg, er jeg letter i kroppen, kondisen er bedre og generelt er almentilstanden min mye bedre og det er virkelig motiverende. Så det henger jo sammen, en sterk og slank kropp er ikke så overfladisk som vi fort kan tenke. Men ja, jeg er nok hakket mer motivert av at jeg er sterk og funksjonell enn at jeg skal se smæshi ut i bikinien lizzm. ;-) Men for all del jeg setter pris på det også.

Barn arver mønstre hjemme ifra. Det vi gjør eller ikke gjør som foreldre, tar barna med seg mer eller mindre ubevisst. For meg er det en stor og viktig motivasjonsfaktor. Barna vokser opp med helse, trening, overskudd og sunt kosthold som en ren selvfølge. Det bare ER slik og de tar det inn, sunne, gode vaner som de ikke trenger å bruke så enormt mye krefter for å adoptere. Det er motiverende å vite at jeg er et godt forbilde! Forbilde er motiverende på mange flere måter også, jeg liker å være living proof både til barna mine men også de jeg omgås til daglig. Nå har en kollega av meg startet opp og gir tilbakemeldinger om akutt overskudd, et  vennepar av oss forteller om gleden over felles aktivitet og om bedre helse og overskudd. Sykepleieren til Ravn har trent i noen år, men har sluttet, men hun ser meg og vi snakker sammen om de gode helseeffektene og hun vil begynne å trene igjen. Hun blir motivert! Cassy  (you tube-instruktøren min) er motiverende i seg selv. At hun faktisk gjør dette gratis (ja da, det er nok en og annens sponsor og reklame og slikt, men allikevel) er fantastisk. Helt gratis kan jeg hver eneste dag klikke meg inn på det sosiale nettverket hennes og finne et treningsprogram som gjør godt for kropp og sjel. Cassy minner meg også stadig på at jeg er på min egen reise i dette. Det er ingen dom, ingen stress, ingen press, bare en reise i å kjenne på hva jeg tåler i kroppen, akkurat nå. Jeg blir motivert av den ikke- konkurrerende måten nærme meg trening på. Målet er bare å kjenne etter, akkurat her og nå, hva jeg tåler og ofte tåler jeg overraskende mye mer enn det jeg trodde og ante. For meg er dette en ekstrem god motivasjonsfaktor.  Når det blir personlig og en indre motivasjon (som mange av mine motivasjonfaktorer faktisk er) skjer det noe. Ihvertfall med meg. Jeg merker at trening blir like naturlig som å dusje eller pusse tenner. Det er bare slik og noen ganger kan jeg også ta en dag fri, uten at det er noe stress eller dom i det, fordi jeg vet at jeg må jo dusje før eller siden eller trene, stort sett holder det med en dag fri, til begge deler :) 

Hva motiverer deg? Hva må til for å at du trener og kjenner at bedre helse og livskvalitet kommer? Jeg er fascinert av de ulike motivasjonsfaktorene vi mennesker har og jeg tenker at ytre motivasjon er ok for en stund, men at det er kanskje den indre og dype motivasjonen(ene) som får oss til å fortsette, time etter time, dag etter dag. Uansett hva må til for at du orker og gidder å trene over tid? For det tar tid og det er krevende og det kan være tunge perioder, men har du noe som driver deg gjennom de fasene? Del gjerne! Og igjen, tuuusen takk til dere som forteller meg om at dere er i gang. Det er så enormt motiverende å vite at flere tar grep om egen helse. Å vite at jeg kan inspirere er en av de viktigste og beste motivasjonfaktorene, ever. Del gjerne både kommentar og bilder (om du tør ;) ) 

4 kommentarer

AnnYvonne

07.05.2014 kl.15:34

Jeg har vært slapp- men siste uke- 1 1/2 har jeg våknet om morgenen med LYST til å trene! Det er så gøy å merke! Nei det er ikke stress- bare deilig! Jeg har gått masse opp i vekt- så i januar tok jeg først og fremst grep om kosthold- gikk turer - men nå er jeg dilla på pilates :) motiverende å se at man blir mer og mer utholdende! Nå har jeg gått ned 15 kg så dablir det lettere å trene og selvfølgelig! Glad du la ut link til blogilates- lett å følge :) du motiverer du og!!! Klem til deg :)

Katrine

07.05.2014 kl.15:36

AnnYvonne: 15 kg! WOW det er jo superinspirende å høre! Ja, kosthold er opp til 80% av vekt, form og helse og de siste prosentene er trening og gener. Så et sunt kosthold og spise nok (ikke for lite og ikke for mye) er et veldig viktig poeng her. Gode diller, digger vi ;) Jeg er hekta på pilates og nyter at det er så gøy! Herlig at du deler, tusen, tusen takk <3 God klem

Helene

09.05.2014 kl.18:33

min største motivasjon er å kunne få jobbe som sykepleier til jeg skal gå av med pensjon. Ha en kropp som takler de fysiske og psykiske utfordringene en stressende og fysisk krevende jobb har. Så kommer de ytre faktorene.

Jeg har nesten alltid mye treningsglede, men kan forsatt i perioder slite veldig med dørstokkmila. Det er en realitet at jeg kjenner nattarbeidet på kroppen som en veldig usunn greie på alle plan. Mentalt blir jeg lettere sliten, men det går bra. Det værste er når kroppen føler 20-30 kg tyngre enn den er fordi jeg er sliten. Da er det veldig små marginer mellom å passe på å tvinge seg til å trene, eller å faktisk hvile.

Derfor må jeg kompromisse med meg selv, med minimum to økter i uka, og alt over er bonus. Jeg har ikke "råd" til å bli utmattet og marginal igjen. Jeg passer på å heller tvinge meg ut om jeg bare er litt sliten eller lat, men om jeg faktisk er veldig sliten i kroppen og den nærmest krangler av ingenting så må jeg være forsiktig med meg selv.

og utover at kroppen min sterkere og bedre rustet mot fysiske plager, så kommer jo sunnhet, mindre søtbehov og bedre utseende. Så jeg utforsker litt med hva som gjør at jeg kan få ENDA MER motivasjon og treningsglede. Selv om jeg faktisk har mye av det. JO mer, jo bedre! Jeg er mer opptatt av langsiktighet enn kjappe resultater.

Katrine

11.05.2014 kl.09:31

Helene: helt klart med langsiktige mål.. og ja, nattarbeid er ekstremt krevende, det skjønner jeg jo fra det du skriver. Men å være fit for life er et godt og viktig poeng som er en god motivasjon, uansett hvordan livet er ellers.

Skriv en ny kommentar

Katrine

Katrine

34, Nesodden

Livet endres hele tiden, men takknemlighet, trening og livsglede er alltid med meg. Jeg tror på å ta ansvar for eget liv og lykke. Mamma, kollega, kone, venn og Katrine. Jeg har mye erfaring som pårørende og bloggen vil i perioder handle mye om det. Men trening og generelt refleksjoner over livet vil du også finne her.

Kategorier

Arkiv

hits